Małgorzata Szyszka | Po prawie 15 latach zapraszamy Państwa na ucztę teatralną 2x2 wg Dostojewskiego

Zapraszamy Państwa na ucztę teatralną
Dwa razy dwa cztery, czyli wszystko co piękne i wzniosłe czyli arytmetyka wyzwolonej duszy

wg opowiadań Fiodora Dostojewskiego –„Zapiski z podziemia“ i „Z powodu mokrego śniegu

wyst. Jerzy Łazewski, reż. Małgorzata Szyszka

Pierwsza nagroda w konkursie na za najlepsze przedstawienie na Festiwalu Sztuki Jednego Aktora we Wrocławiu  roku oraz nagroda Ministra Kultury i Sztuki na tym Festiwalu za najlepszy autorski scenariusz dla Małgorzaty Szyszki i Jerzego Łazewskiego.

To opowieść o skromnym urzędniku państwowym w carskiej Rosji. W jego życiu na pozór nic specjalnego się nie zdarzyło. Codziennym rytuałem jest pokonywanie niewielkie odległości swego gabinetu od biurka do pieca i wspominanie najważniejszych momentów jego życia - chwil, które nadal są w nim bardzo żywe. Prowokuje go do kolejnych przemyśleń, by odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania, kim tak na prawdę jest,  jakie są jego uczucia, czego się boi, a co sprawia mu prawdziwą przyjemność i radość.

Na scenie widzimy człowieka, który swoje kompleksy i niepokoje chce przezwyciężyć walcząc z prawdziwymi, ale też z wyimaginowanymi rywalami. I tak na przykład marzy o tym, by pokonać w honorowym pojedynku jednego z oficerów, który jakoby go obraziło publicznie. Starannie się do tego przedsięwzięcia przygotowuje, jednak w decydującej chwili rezygnuje. Tchórzy. Dlaczego? Być może dlatego, że jako urzędnik  marzący o wielkich czynach, boi się utracić, tego, co już osiągnął. Swoje porażki i niespełnienia w pewien sposób próbuje odreagować na ukochanej Lizie, kobiecie, która paradoksalnie mogła być jego największym ratunkiem.

Bohater lękając się odrzucenia tworzy własny świat, w którym rządzą: porażki, rozczarowania, lęki, choroba i... liczby. I gdy już zaczynamy mu wierzymy, że otaczający go świat jest okrutny i nie do pokonania, niespodziewanie pojawia się światełko w tunelu - chwila autentycznej refleksji, która ma to wszystko zmienić. Nasz bohater jak to często u Dostojewskiego ma się odrodzić na nowo. Czyżby to mimo wszystko była tylko jedna z wielu jego póz życiowych? W teatralnej opowieści widz przekonuje się, że wszelkie próby tworzenia programów społecznych i systemów etycznych są absurdalne z założenia, ponieważ oparte są na rozumie, podczas gdy motorem ludzkich zachowań jest zawsze nieprzewidywalny kaprys. Kaprys Boga? A może losu? Czy też naszej nieposkromionej cielesnej natury?

W inscenizacji naszej posługujemy się prostymi znakami teatralnymi. Jest epokowe krzesło, staroświecki płaszcz i parę filiżanek, które tak jak ich właściciel są okaleczone, popękane i właściwie bezużyteczne. Przy tej minimalistycznej scenografii pojawiają się skrawki dźwięków dochodzących z biura, śmiech ukochanej, fragmenty ruskiej dumki i kroki – obsesyjny motyw naszego Bohatera.

Po  spektaklu możemy zaproponować spotkanie z artystami i prezentację filmów:

„Śladami Dostojewskiego po St. Petersburgu” Czas: 11 minut

Reportaż z konferencji "Dostojewski w kulturze światowej", która odbyła się w 2007 roku w Muzeum Dostojewskiego. W filmie można zobaczyć miejsca związane z życiem i twórczością pisarza w St. Petersburgu.

„ Ale dziś pogoda” Czas: 6 minut

Etiuda filmowa zrealizowana we wnętrzach Muzeum Dostojewskiego

„Tak sobie chodzę czyli nasz Hyde Park” Czas: 11 minut

Reportaż opowiadający o tym jak Polacy mieszkających w Londynie rozumieją słowo wolność. Wypowiedzi zilustrowano fragmentami spektaklu "Dwa razy dwa" wg Dostojewskiego w wyk. K. Łazewskiego.

Produkcja: Stowarzyszenie Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych

Zrealizowano dzięki środkom z: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta st. Warszawy
Spektakl był prezentowany w ramach projektu: „Tak sobie chodzę, czyli nasz Hyde Park” w Warszawie, Londynie i St. Petersburgu.

Recenzje:

„Dwa razy dwa - wszystko co piękne i wzniosłe„ w reż. Małgorzaty Szyszka

Spektakl Stowarzyszenia Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych „Dwa razy dwa wszystko co piękne i wzniosłe” na podstawie noweli Fiodora Dostojewskiego „Zapiski z podziemia” zostały zaprezentowane w Muzeum Dostojewskiego w St. Petersburgu 8 listopada 2007 roku podczas Międzynarodowej Konferencji „Dostojewski i Kultura Światowa”, w której uczestniczyli znawcy/eksperci na  temat Dostojewskiego z różnych krajów.

Autorzy spektaklu z sukcesem pokazali  sprzeczny i samoświadomy charakter bohatera noweli Dostojewskiego, w którego wcielił się aktor Jerzy Łazewski, bohatera nerwowego, impulsywnego, zmęczonego zmiennymi reakcjami i  sprzecznymi uczuciami.  Ukazał paradoksalne życie bohatera, medytującego na naszych oczach na temat dobra, zła i harmonii.

Lakoniczna scenografia spektaklu pokazuje subtelną wiedzę o poetyce Dostojewskiego. Spektakl przyciąga szczerością intonacji i nowym sposobem ukazania tematu. Praca Małgorzaty Szyszki i Jerzego Łazewskiego była wysoko oceniona przez profesjonalną publiczność. Wszyscy dostrzegli poważne i głębokie zanurzenie w treść tej filozoficznej noweli.

Vera Biron -zastępca Dyrektora dla projektów artystycznych Muzeum Dostojewskiego

Jerzy Łazewski

Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie. Pracuje zarówno w teatrze jak i przed kamerą. Był związany z warszawskimi teatrami: Polskim, Dramatycznym, Studio i Adekwatnym. Obecnie mierzy się ze sztuką reżyserii.  Współpracuje za Sceną Główną Handlową, gdzie prowadzi teatr studencki. Prowadzi autorskie warsztaty poświęcone mówieniu i interpretacji tekstu. Wspólnie z Kazimierzem Gawędą napisał trzy książki: Uczymy się poprawnej wymowy i O błędach wymowy książeczka dla dzieci, tudzież wyższych urzędników państwowych , Rehabilitacja mowy w chorobie Parkinsona. Publikacje te prezentują autorską metodę pracy nad słowem.

Znaczące role teatralne i filmowe: Orcio w Nie-Boskiej komedii Z. Krasińskiego, reż. M. Prus; Książę Myszkin w Czterech komediach równoległych wg F. Dostojewskiego reż. J. Grzegorzewski; Konrad w La Bohème wg Wyzwolenia St. Wyspiańskiego, reż. J. Grzegorzewski; Telemak w Powrocie Odysa St. Wyspiańskiego, reż. Sz. Szczykno;  Peter w Zabawnych grach wg  Funny games P. Heneke reż. A. Sajnuk; Pan Smith w Łysej śpiewaczce E. Ionesco, reż. J. Łazewski; Ksiądz Piotr/ Guślarz w Dziadach A. Mickiewicza reż. Sz. Szczykno; Szaman i Anhelli w Anhellim J. Słowackiego reż. Sz. Szczykno; Sobstyl w Zdziczenie obyczajów pośmiertnych B. Leśmiana reż. Sz. Szczykno; Jezus w filmie Faustyna reż. J. Łukaszewicz; Henrich von Kleist w filmie Drugi brzeg, reż. M. Łazarkiewicz; Anhelli w filmie Złoto dezerterów reż. J. Majewski; Don Carlos Don Carlos F. Schillera, reż. L. Adamik; Kleant Chory z urojenia Moliera reż. K. Lang; Richard Pająk H. Eversa reż. M. Treliński. Seriale : Żegnaj Rockeffeler, Magda M, Boża podszewka, Na dobre i na złe, Plebania, Barwy szczęścia, Na sygnale. Za monodram Dwa razy dwa cztery, czyli wszystko co piękne i wzniosłe wg F. Dostojewskiego otrzymał pierwsze miejsce na festiwalu monodramów we Wrocławiu - WROSTIA oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za autorski scenariusz. W 2017 został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dziedziny teatru, w ramach którego powstał monodram Siedem nieb patriarchy Henocha opartego o apokryficzną Słowiańska Księgę Henocha. Spektakl z powodzeniem grany jest w całym kraju.

Małgorzata Szyszka

reżyserka/dramaturg/instruktorka teatralna, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, wydziału „Zarządzanie w Mediach” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Stypendystka MKiDN /spektakle Streetwalker, Portret młodego aktora, @ction/, PISF /scenariusz o Marianie Hemarze i Jerzym Grotowskim w Meksyku/, Fundacji Promocji Twórczości /Scenariusz filmu fabularnego Skarb Helmuta/ oraz Miasta St. W-wy /Scenariusze filmów dokumentalnych o Eugeniuszu Szwankowskim/. Prowadzi własny teatr w ramach którego między innymi wyreżyserowała na podstawie opowiadań F. Dostojewskiego - "Dwa razy dwa ". Produkcja ta nagrodzona została podczas 32. OFTJA we Wrocławiu, „Flirt” wg Białoszewskiego, wyróżnienie na X Festiwalu Teatrów Ogródkowych, „Portret młodego aktora” wyróżnienie na Konkursie Tespis w Tarnowie oraz Windowisko w Gdańsku, „Listy do Skręcipitki” - laureat 5. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w Chorzowie. Ponadto zajmuje się reżyserią filmową: cykl „Jerzy Grotowski w Meksyku”, Tryptyk chopinowski: „Historia pewnej ryciny”, „UkraińskaDumka Fryderyka Chopina”, „Beryszońskim szlakiem Chopina”; „Śladami Herberta po Lwowie”… Ostatnio wyreżyserowała film o Eugeniuszu Szwankowskim oraz o Zbigniewie Rymarzu. Jej filmy zostały nagrodzone "Meksyk w oczekiwaniu na dusze zmarłych" podczas XVI Międzynarodowego Festiwalu Filmów Etnograficznych ZLATNA Rumunia, "Historia pewnej ryciny -Fryderyk Chopin w Wielkopolsce"- kino dla młodzieży ONEWAY CINEMA Ukraina.