Warsztaty dla dzieci i młodzieży

  1. Od kosy do rakiety – o uzbrojeniu w powstaniu styczniowym.

    Autor, Kazimierz Szymeczko, opowiada o używanych w XIX wieku racach kongrewskich . Te proste pociski rakietowe wytyczają kolejny etap rozwoju artylerii i broni rakietowej. Jak pod Grunwaldem nowością były armaty, tak w czasie powstania styczniowego trójnogi do wypuszczania rac były nowym pomysłem militarnym.

    Autor może zademonstrować na prostym, bezpiecznym przykładzie, jak skuteczna może być broń biała, improwizowana (kosa, pika). Omówi wady i zalety broni drzewcowej w starciu np. piechoty z kawalerią.

    Autor opisuje i demonstruje zasadę działania broni rozdzielnego ładowania (strzelby i karabiny ładowane od strony lufy) używanej w powstaniu styczniowym.

    Oferta skierowana głównie dla grup dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i średnich.

    Interakcja, pokaz wideo, proste doświadczenia, mile widziane pytania.

  2. Powstańcza medycyna – sposoby udzielania pierwszej pomocy w XIX wieku i współcześnie.

    Autor omawia sposoby tamowania krwi, przypalania ran, bandażowania, stosowane w okresie powstania styczniowego i porównuje je z obecnymi metodami.

    Autor z wybranymi uczestnikami przeprowadza „transport rannego”, udzielenie pierwszej pomocy (w warunkach „powstańczych”).

    Autor proponuje porównanie wad i zalet stosowania dawnych sposobów leczenia i tłumaczy, dlaczego w sytuacji bezpośredniego narażenia życia, dawne sposoby mogą być nadal używane.

    Porównuje dostępne dawniej i obecnie medykamenty (np. środki znieczulające).

    Oferta skierowana głównie do uczniów szkół podstawowych i średnich.

    Interakcja, pokaz wideo , proste doświadczenia, mile widziane pytania.

  3. 3. Wokulski, Niechcic i inni… powstańcy.

    Autor prezentuje dalsze losy bohaterów książek, którzy brali udział w powstaniu styczniowym. Ukazuje losy pokolenia, które dorastało w tradycji romantycznej, a w wiek dojrzały weszło, jako przedstawiciele epoki pozytywizmu.

    Autor zaprasza do dyskusji na temat wpływu polskiej tradycji romantycznej na kolejne zrywy powstańcze. Omawia patriotyzm walki i patriotyzm pracy w literaturze i w życiu. Dyskusja o wpływie utworów literackich na kształtowanie się postaw czytelników.

    Oferta skierowana głównie do uczniów szkół średnich i osób dorosłych.

    Interakcja, luźny wykład, dyskusja, mile widziane pytania.

  4. 4. Survival, prepersi, powstańcy i my

    Autor porównuje ekwipunek powstańczy z połowy XIX wieku z wyposażeniem dzisiejszych survivalowców. Ukazuje podobieństwa w postępowaniu powstańców styczniowych, ludności cywilnej i obecnych prepersów. Dzieli się wiadomościami dotyczącymi gromadzenia zapasów, rozpalania ognisk, walk partyzanckich, opatrywania ran i różnych aspektów walki i przeżycia. Zajęcia stanowią próbę odnalezienia płaszczyzny wspólnej dla działań XIX-wiecznych i współczesnych.

    Oferta skierowana do wszystkich grup wiekowych, modyfikowana w zależności od potrzeb i wieku uczestników.

    Interakcja, pokaz wideo, proste doświadczenia, mile widziane pytania.

Wszystkie formy spotkań - warsztatów mogą być, na życzenie organizatora, modyfikowane i wzbogacane o inne elementy zawarte w ofercie.

Kazimierz Szymeczko jest autorem tekstów związanych z powstaniem styczniowym, zawartych m. in. w książkach „A to Historia!”, „Walka o wolność – 10 opowiadań z czasów rozbiorów”, Historia Polski w opowieściach.

MARIA SCHEJBAL-CYTAWA zaprasza dzieci, młodzież, a przede wszystkim dorosłych na SPOTKANIE Z TEATREM LALEK

To propozycja dla tych wszystkich, którzy mają teatralne marzenia.
I którzy wierzą, że grać każdy może…
Zwłaszcza z własnoręcznie wykonaną lalką.

Co się wydarzy podczas warsztatów?

Stworzenie lalek zajmie nam około dwóch godzin. Potem nauczymy się je animować, czyli sprawdzimy, co potrafią. A także przekonamy się, do czego my sami jesteśmy zdolni. Lalki podpowiedzą nam, jakie historie chcielibyśmy przedstawić na scenie. Potrzebne będą nam jeszcze dekoracje i dźwięki. Tym też się zajmiemy. A kiedy spektakl będzie już gotowy, zaprosimy widzów. Proste? I tak, i nie. Każda twórczość wymaga autentycznego zaangażowania i wysiłku.

Co o moich warsztatach mają do powiedzenia uczestnicy?

Kiedy mi powiedziano, że mam brać udział w tworzeniu lalek, to byłem bardzo zły! Nigdy nie lubiłem lekcji plastyki i tym podobnych. Jednak budując własnoręcznie, ze zwykłych, skromnych materiałów postać, czułem radość. Sfotografowałem swoją lalkę i przesłałem zdjęcie żonie. Zżyłem się z moja lalką i gdy na próbie kolega uszkodził jej nakrycie głowy, zrobiło mi się przykro. Pani Maria była bardzo kreatywna i pomocna w procesie tworzenia i ożywiania naszych lalek. Zajęcia te pozwoliły mi odpocząć i uspokoić się. Były ciekawe i udowodniły, że można zrobić coś z niczego.

Warsztaty przerosły moje oczekiwania. Praca nad kreacją lalki pobudziła moje emocje, lalka stała się żywa. Lalka jest idealna, bo może wyrazić wszystko!

Chcę podziękować za świetne warsztaty, które z pewnością zapamiętam na bardzo długi czas, jeśli nie do końca życia. Jestem samotnikiem i trudno mi się otwierać przed innymi, natomiast te warsztaty, zwłaszcza praca grupowa, pomogły mi spojrzeć na innych z ciekawej i bardziej właściwej perspektywy. Świetny pomysł, organizacja, osoba prowadząca oraz uczestnicy. Dzięki!

Te zajęcia były dla mnie jak otwarcie okna na różnorodność twórczych możliwości. Praca własnymi rękami zawsze sprawia radość, ale też ważne jest, by do tej pracy zaangażować umysł. Tworzenie lalki i jej osobowości, a następnie powołanie jej do życia skłania do refleksji. Dziękuję!

Warsztaty zapoznały mnie z przedmiotem jako żywą istotą poprzez proces tworzenia, zdobienia i ożywiania lalki. Doskonałe doświadczenie pracy z ludźmi i poznanie ich odczuć podczas pracy z lalką. Wzruszyło mnie to.

Zajęcia z lalkami były dla mnie miłym zaskoczeniem. Przypomniałem sobie o swoich dobrych cechach i zwyczajach – dobrej organizacji pracy i zamiłowaniu do porządku, choć dzięki nim odkryłem, że „pójście na żywioł” i odrobina chaosu też mogą dać fajne rezultaty. Niewielkie środki i odrobina zaangażowania potrafią wydobyć z ludzi rzeczy, o które bym ich nie podejrzewał…

Lalka na dzisiejszych warsztatach to ja. Płacząca rozpaczliwie i biorąca się w garść ciągle od nowa. Animujące ją dla mnie kobiety sprawiły, że ożyła przed moimi oczami, a gdy zatańczyła poczułam kolejny raz, że dam radę iść dalej.

Przygoda z teatrem lalek – gdzie, kiedy, jak?

Program zajęć i czas ich trwania są zawsze dostosowywane do konkretnych potrzeb i możliwości grupy. Czasem organizujemy jednodniowe spotkanie, ale lepiej sprawdza się kilka warsztatowych dni. Aby wziąć udział w zajęciach, nie trzeba mieć żadnych specjalnych umiejętności, nie jest potrzebne doświadczenie w pracy teatralnej, a do tworzenia lalek wykorzystujemy szary papier, stare gazety, sznurek i rozmaite przedmioty „znalezione”.

Samo konstruowanie lalki nie jest trudne i nie wymaga wielkiej sprawności manualnej. Proces wspólnego tworzenia staramy się zawsze zakończyć pokazem – minispektaklu lub choćby kilkuminutowej etiudy lalkowej.

Poniżej w linku jeden z przykładów moich warsztatowych projektów (opis w języku angielskim, ale zdjęcia i filmy pozwalają zorientować się w charakterze zajęć): http://artescommunity.eu/paper-puppets-in-action/

Warsztaty mogą być także prowadzone online (ZOOM).

 

Informacje o Marii Schejbal-Cytawie dostępne w zakładce nasi twórcy